Rośnie świadomość społeczeństwa dotycząca korzystnego wpływu rolnictwa ekologicznego na klimat
gotujwstylueko.pl
Według badań przeprowadzonych przez SW Research w ramach kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia” Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, aż 70,3 procent badanych uważa, że rolnictwo ekologiczne korzystnie wpływa na środowisko naturalne. Zdecydowanie przeważa pozytywna opinia – jedynie 4,6 procent respondentów wyraża negatywną opinię, a 18,5 procent uznaje ten sposób produkcji za neutralny.
EKO DOBRE DLA PLANETY
Badanie SW Research pokazuje, że opinie społeczeństwa są poparte konkretną wiedzą. Większość respondentów potrafi wskazać kluczowe korzyści wynikające z rozwoju upraw ekologicznych, takie jak ochrona gleby (60,2 procent), wód (54,2 procent), mniejsza emisja gazów cieplarnianych (46,5 procent) czy zachowanie różnorodności biologicznej (43 procent). Respondenci zgodnie identyfikują cechy produkcji ekologicznej, które zmniejszają presję na środowisko, takie jak ograniczenie użycia nawozów sztucznych i pestycydów (61,9 procent wskazań), redukcja antybiotyków i hormonów w produkcji zwierzęcej (58,5 procent) oraz rotacja upraw (39,1 procent), polegająca na sezonowym wprowadzaniu na pola różnych gatunków roślin.
Skoncentrowanie się na ochronie środowiska, krajobrazu i innych czynnikach środowiskowych stanowi kluczowy element unijnego systemu rolnictwa ekologicznego. Coraz więcej świadomych konsumentów decyduje się na produkty z myślą o neutralności klimatycznej – zauważa Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej (PIŻE).
POSTAW NA PLANETĘ – WYBIERAJ PRODUKTY Z EUROLIŚCIEM
Badanie SW Research potwierdza, że społeczeństwo posiada konkretne informacje na temat korzyści wynikających z rolnictwa ekologicznego.
Produkty ekologiczne według badań są najczęściej obecne w koszykach Polaków podczas zakupów w supermarketach (29,6 procent), na bazarach (28,5 procent) i bezpośrednio od rolników (25,9 procent), specjalistycznych sklepach z żywnością ekologiczną (17,1 procent) oraz sklepach internetowych oferujące tego rodzaju produkty (11,1 procent).
Jednak identyfikacja prawdziwie ekologicznych produktów wciąż sprawia kłopoty. Respondenci często ulegają marketingowym „chwytom”, wierząc, że hasła takie jak „eko”, „bio”, „naturalny” czy „organiczny” gwarantują ekologiczne pochodzenie produktu. Tymczasem tylko 26,8 procent respondentów poprawnie rozpoznaje symbol Euroliścia jako gwarancję żywności bio, w porównaniu do 35,9 procent dla stylizowanych symboli, które nie mają nic wspólnego z certyfikacją ekologiczną.
Więcej informacji o projekcie „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia” znajdziesz na stronie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej www.przestawsienaeko.eu Izba zrzesza około 100 przedsiębiorców reprezentujących wszystkie segmenty rynku BIO w Polsce: rolników, przetwórców, producentów, dystrybutorów i sklepy, jednostki certyfikujące i branże pokrewne: producentów naturalnych kosmetyków, środków czystości, nawozów czy biokompostowalnych opakowań i naczyń jednorazowych.
Artykuł dostarczony przez Polską Izbę Żywności Ekologicznej
Artykuł jest opublikowany w magazynie gotuj w stylu eko.pl Nr 28 Wiosna 2024
Aby dodać komentarze
musisz być zalogowany.