Szukajmy Euroliścia
gotujwstylueko.pl
Szukajmy Euroliścia!
W ciągu ostatnich kilku lat stopień rozpoznawalności unijnego logo żywności organicznej znacząco wzrósł wśród polskich konsumentów – do 70 % w 2020 roku w porównaniu do 29 % w 2017. Nadal jednak dostrzegalne jest zbyt małe zaufanie do żywności BIO w Polsce, a trudność w rozpoznawaniu prawdziwych produktów ekologicznych jest jednym z głównych powodów, dla których Polacy nie kupują ekologicznie.
Często spotyka się produkty żywnościowe oznaczone jako „zdrowe”, „naturalne”, „tradycyjne”, które imitują produkty ekologiczne, ale w rzeczywistości nie są produkowane w systemie rolnictwa ekologicznego. Konsumenci mylą też żywność ekologiczną z tą wytwarzaną tradycyjnymi metodami. Rozpoznawanie żywności ekologicznej natomiast jest bardzo proste – produkty są oznaczone euroliściem (czyli kształtem liścia z białych gwiazdek na zielonym tle oraz numer certyfikatu). Dlatego Polska Izba Żywności Ekologicznej 1 kwietnia 2022 rozpoczęła kampanię „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”. W jej ramach podjęte zostaną szerokie działania informujące o żywności ekologicznej i jej rozpoznawaniu.
DEZORIENTACJA I GREENWASHING
Znakowanie na etykietach jest podstawowym środkiem przekazywania informacji o produkcie spożywczym. Jednak etykieta może spełniać swoje zadanie tylko wtedy, gdy jest rozpoznawana, rozumiana i cieszy się zaufaniem konsumentów. Żywności certyfikowanej ekologicznie w UE nie należy mylić z żywnością sprzedawaną jako „naturalna” lub lokalna. Rosnąca liczba etykiet powoduje zamieszanie wśród konsumentów i utrudnia im rozróżnienie między żywnością ekologiczną, a żywnością wiejską (produkty rolników), żywnością lokalną, tradycyjną, żywnością bez GMO itp., co wynika z wielokrotnego stosowania oznaczeń.
Natomiast proces podszywania się pod ekologiczne produkty i wykorzystywanie mody na eko to greenwashing. Może dotyczyć wielu aspektów, dlatego zawsze warto sprawdzać, czy to, co kupujemy, na pewno jest bio.
Cieszymy się, że rośnie świadomość konsumentów – wiedzą, że to, co jedzą i czego używają, ma bardzo duże przełożenie na ich zdrowie, coraz więcej rozpoznaje ekolistek jako symbol żywności ekologicznej. Jednak wciąż widzimy wielką potrzebę na takie kampanie jak „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”. Polacy wciąż mylą pojęcia, nie wiedzą, jak wybierać produkty, gdy jest ich tak dużo. Jak rozpoznać greenwashing? Dlaczego to właśnie eko wybrać, skoro często jest droższe? Co wpływa na tę cenę? Nasza kampania odpowiada na te pytania – mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
PRZESTAW SIĘ NA EKO – SZUKAJ EUROLIŚCIA
„Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia” to kampania, której celem jest zwiększenie konkurencyjności sektora rolnego UE oraz budowanie świadomości i rozpoznawalności dla unijnego systemu jakości rolnictwa ekologicznego poprzez działania promocyjne skierowane na wewnętrzny rynek – Polskę. Tym samym promowanym produktem jest certyfikowana żywność ekologiczna, znakowana symbolem europejskiego logo żywności organicznej, zwanym Euroliściem, zgodnie z regulacją UE.
Celowość realizacji projektu podyktowana jest zmianami społeczno-kulturowymi w Polsce – Polscy konsumenci zmieniają swoje przyzwyczajenia żywieniowe w kierunku wyboru produktów organicznych, o wysokich walorach smakowych, najlepszym składzie i po prostu zdrowe. Kampania finansowana przy wsparciu Unii Europejskiej.
Więcej informacji o kampanii na stronie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej – www.jemyeko.com. Izba zrzesza ponad 100 przedsiębiorców reprezentujących wszystkie segmenty rynku BIO w Polsce: rolników, przetwórców, producentów, dystrybutorów i sklepy, jednostki certyfikujące i branże pokrewne: producentów naturalnych kosmetyków, środków czystości, nawozów czy biokompostowalnych opakowań i naczyń jednorazowych.
Wybieraj produkty z Euroliściem!
Artykuł jest opublikowany w magazynie gotuj w stylu eko.pl Nr 21 LATO 2022
Aby dodać komentarze
musisz być zalogowany.