BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCI, A KORONAWIRUS - fakty i przydatne rady
gotujwstylueko.plNie ma dowodów na to, że nowy koronawirus może być przenoszony przez żywność takie jest stanowisko Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).
Marty Hugas (Dyrektor naukowy EFSA) uspokaja i mówi, że doświadczenia z wcześniejszymi epidemiami wywołanymi przez koronawirusy, takie jak te SARS i MERS, pokazują, że nie doszło do zarażenia przez konsumpcję żywności. Nawet według ECDC (Europejskiego Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom), jedzenie prawdopodobnie nie będzie źródłem przenoszenia wirusa.
Jak wyjaśnia Antonello Paparella, profesor mikrobiologii żywności na Uniwersytecie w Teramo „żywność to żywe systemy ”. Pokarmy, które zawierają składniki odżywcze oraz wilgoć są domem dla wielu mikroorganizmów. Dzięki nim możemy zaobserwować zmiany w czasie - właściwości fizycznych i chemicznych produktów. Oznacza to, że podczas "życia handlowego" produktu spożywczego (to czas, kiedy produkt jest zdatny do obrotu) przeżycie każdego mikroorganizmu, w tym wirusów, jest uwarunkowane szeregiem czynników, które zdecydowanie różnią się od materiałów obojętnych (plastik, metal). Warto sięgać po żywność w hermetycznym opakowaniu, które ogranicza dostęp obcych mikroorganizmów. Procesy zachodzące w środowisku produktu zwykle "utrudniają życie" wirusom. Szczególnie istotną rolę pełni czas od zakupu do konsumpcji, nie bez znaczenia są także dalsze czynności związane z przygotowaniem posiłku.
Poniżej przedstawiamy kilka rad, które przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa podczas zakupów żywności dla Właścicieli sklepów i Konsumentów.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W SKLEPIE! (DLA WŁAŚCICIELA SKLEPU)
1) Zapewnij personelowi rękawiczki jednorazowe, należy je wymieniać co 2-3 godziny, należy także unikać kontaktu dłoni z nosem, uszami i ustami oraz zawsze zachowywać bezpieczną odległość od innych osób.
2) Poproś Klientów, aby wchodzili do sklepu pojedynczo, a także zachowywali bezpieczną odległość od innych w środku. Postaraj się regulować wejścia Klientów, aby uniknąć obecności zbyt wielu osób w jednym czasie.
3) Informuj Klientów o bezpiecznych odległościach, jakie należy zachować w stosunku do innych Klientów i kasjera.
4) Udostępnij dozowniki z płynem dezynfekującym do użycia przy wejściu i przed wyjściem ze sklepu.
JAK SIĘ PRZYGOTOWAĆ DO ZAKUPÓW? (DLA KLIENTA)
- Przygotuj listę potrzebnych rzeczy, koncentrując się na tym, aby kolejność produktów na liście odpowiadała możliwie najkrótszej trasie w sklepie;
- Przygotuj płyn do dezynfekcji, który weźmiesz ze sobą;
- Idź do sklepu sam i wybierz ten, który dobrze znasz. Dzięki temu wiesz gdzie możesz szybko znaleźć produkty z listy;
JAK ZACHOWYWAĆ SIĘ NA ZAKUPACH?
- Użyj płynu dezynfekującego przed wejściem do sklepu;
- Nie dotykaj twarzy (szczególnie ust, nosa, oczu);
- Nie wchodź w interakcje z innymi osobami w sklepie;
- Szanuj bezpieczną odległość i jeśli zajdzie potrzeba - poczekaj na swoją kolej, pozwól, aby Klient przed tobą wziął interesujący go produkt z półki, zanim zrobisz to samo;
- Zachowaj bezpieczną odległość w sklepie, w kolejce i przy kasie, nie zbliżaj się do kasjera;
- Staraj się unikać płatności gotówką.
PO PRZYJŚCIU DO DOMU
- umyj i zdezynfekuj dłonie, przebierz się w czyste ubranie
- Przechowuj zakupy w schowkach (lodówka, spiżarnia lub garaż) i zawsze myj ręce przed i po kontakcie z żywnością.
- Myj owoce i warzywa przed spożyciem
Artykuł został przygotowany przez firmę Primavera.
Źródło: http://www.salumificiopedrazzoli.it/food-safety-some-important-information-and-useful-tips/?lang=en
Tłumaczenie: Katarzyna Malewska (Redaktor Naczelny magazynu „Gotuj w stylu eko.pl”)
Aby dodać komentarze
musisz być zalogowany.