Kosmetyki i środki czystości objaśnienia znaków i symboli znajdujących się na opakowaniach
gotujwstylueko.plKosmetyki i środki czystości objaśnienia znaków i symboli znajdujących się na opakowaniach
Kosmetyki są stałym elementem zakupów większości z nas. Produkcja kosmetyków, a w szczególności środków do higieny, pielęgnacji i upiększania ciała, to w ostatnich latach jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin przemysłu i handlu, o znaczącym potencjale oraz wysokiej innowacyjności.
Obecnie, wzrastające wymagania klientów wymuszają na producentach środków kosmetycznych produkcję coraz lepszych i nowocześniejszych produktów. Coraz więcej kosmetyków reklamowanych jest jako naturalne. Dążenie do naturalności to trend, który urósł do roli jednego z czołowych kierunków na światowym rynku kosmetycznym. Powód to rosnące zainteresowanie zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Pojawiające się na rynku kosmetyki muszą być z jednej strony, skuteczne i innowacyjne, a z drugiej, charakteryzować się wysoką jakością oraz być bezpieczne - nie tylko dla konsumentów, ale również dla środowiska. Opakowania jednostkowe produktów kosmetycznych wykorzystywane są jako skuteczne instrumenty działań marketingowych. Na opakowaniach kosmetyków widnieją często różne „znaczki”, które nie są dla nas do końca zrozumiałe. Nie wiemy, co oznaczają poszczególne symbole i nie umiemy jako konsumenci skorzystać z podanej informacji. Warto jednak wiedzieć o nich więcej, bo kryją całą prawdę o danym kosmetyku. Graficzne znaki dają nam informacje o produkcie, jego składnikach, sposobie wytwarzania oraz opakowaniu. Dzięki nim wiemy, nie tylko, że kupujemy dobry kosmetyk, ale dodatkowo mamy informację, że produkt spełnia normy ekologiczne i jest bezpieczny dla ekosystemu. Poniżej znajdziecie objaśnienia symboli i informacji stosowanych na opakowaniach kosmetyków, tekstyliach i środkach czystości.
SYMBOLE DOTYCZĄCE CERTYFIKATÓW EKOLOGICZNYCH STOSOWANE W RÓŻNYCH KRAJACH :
EcoCert (Francja)
Ecocert to prywatna organizacja, która ustanowiła standardy dla kosmetyków naturalnych i organicznych. Znak Ecocert
widnieje na ekologicznych kosmetykach, środkach czystości oraz ekologicznych tekstyliach. Dla celów certyfikacji kosmetyków, ECOCERT wyróżnia dwa rodzaje kosmetyków:
1. Kosmetyk naturalny i organiczny (natural and organic cosmetic):
• Min. 95% składników musi być pochodzenia naturalnego
• Od 5 do 10% składników musi pochodzić z certyfikowanych upraw ekologicznych
• Maks. 5% składników syntetycznych.
2. Kosmetyk naturalny (natural cosmetic):
• Min. 95% składników musi być pochodzenia naturalnego
• Maks. 5% składników syntetycznych.
Dla obu wyżej wymienionych klas kosmetyków obowiązują następujące, wspólne wymagania:
• zakaz stosowania surowców modyfikowanych genetycznie oraz testowania składników i gotowych kosmetyków na zwierzętach;
• surowce pochodzenia zwierzęcego muszą zostać wytworzone w drodze naturalnej produkcji przez żywe zwierzęta (np. mleko, miód);
• zakaz stosowania syntetycznych substancji zapachowych i barwiących oraz sztucznych olejów, silikonów, parafiny i innych substancji uzyskiwanych przy destylacji ropy naftowej;
• zakaz stosowania emulgatorów PEG (glikol polietylenowy);
• zakaz sterylizacji surowców i gotowych kosmetyków w drodze radioaktywnego naświetlania.
Firma ECOCERT wymaga, aby na każdym certyfikowanym produkcie podana była ilość składników pochodzenia naturalnego oraz ilość składników pochodzących z kontrolowanych upraw
ekologicznych. Ecocert bada również charakter biodegradacji i recyklingu opakowań certyfikowanych kosmetyków.
BDIH (Niemcy)
BDIH to Stowarzyszenie niemieckich firm przemysłowych i handlowych (Bundesverband der Industrie und Handelsunternehmen). Znak BDIH informuje konsumenta, że do produkcji kosmetyków zostały użyte tylko surowce naturalne, takie jak: oleje
roślinne, ekstrakty ziołowe, olejki eteryczne i substancje zapachowe pochodzące z kontrolowanych upraw ekologicznych lub dzikich zbiorów.
Etykieta BDIH informuje, że:
• w produkcji wykorzystano roślinne surowce z kontrolowanych upraw ekologicznych oraz certyfikowanych dzikich zbiorów;
• produktu nie testowano na zwierzętach w całym cyklu produkcji kosmetyku oraz nie stosowano surowców pochodzących od martwych zwierząt (tj. olej żółwi, olej z norki, tłuszcz z świstaka, kolagen zwierzęcy);
• w produkcji nie stosowano syntetycznych środków barwiących, substancji zapachowych, silikonów, parafiny i innych substancji uzyskiwanych przy destylacji ropy naftowej;
• stosowano tylko naturalne systemy konserwujące;
• wykorzystano opakowania ekologiczne i biodegradowalne,
• w produkcji nie stosowano produktów i metod modyfikacji genetycznej.
Znak BDIH to gwarancja czystego, kontrolowanego produktu kosmetycznego, który jest przyjazny zarówno dla skóry jak i dla środowiska naturalnego. Każdy producent, którego produkty oznaczone są symbolem BDIH zobowiązuje się dodatkowo uświadamiać i edukować konsumentów.
ICADA (Niemcy)
Ekologiczny znak nadawany jest przez niemiecką jednostkę certyfikującą kosmetykom naturalnym, które muszą spełniać następujące wymagania:
• surowce roślinne tylko z certyfikowanych upraw ekologicznych lub kwalifikowanych dzikich zbiorów;
• zakaz stosowania surowców z martwych zwierząt, za wyjątkiem składników odzwierzęcych, takich jak miód, mleko czy jedwab;
• zakaz stosowania syntetycznych składników, takich jak barwniki i zapachy syntetyczne, konserwujące, silikony, SLS, parafiny;
• zabronione jest stosowanie wszelkich manipulacji genetycznych przy produkcji oraz testowania kosmetyków i składników na zwierzętach;
• opakowania muszą być biodegradowalne.
Soil Association (Wielka Brytania)
Certyfikat Soil Association przyznawany jest przez niezależną brytyjską organizację pozarządową, składającą się z rolników, naukowców i dietetyków, którzy zaobserwowali bezpośredni związek między rolnictwem, a dobrostanem roślin, zwierząt, człowieka i całego środowiska. Standard spełnia rygorystyczne kryteria środowiskowe. Znak Soil Association Organic na produkcie oznacza, że spełnia on najwyższe wymagania dotyczące rolnictwa ekologicznego, dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska. Oprócz standardów związanych z rolnictwem ekologicznym, Soil Association opracowała normy dotyczące ochrony przyrody, hodowli ryb, ubrań i tekstyliów oraz produktów kosmetycznych. Produkt organiczny, który zawiera minimum 95% surowców organicznych jest opatrzony znakiem organizacji z dopisem „Organic Standard”. Jeżeli udział surowców organicznych wynosi od 70% do 95%, kosmetyk taki jest także opatrzony znakiem wraz z dopiskiem wyprodukowany z xx % składników organicznych.
ICEA (Włochy)
Symbol ekologiczny przyznawany jest przez Włoski Instytut ds. Certyfikacji Etyki Środowiskowej (Ethical and Environmental Certification Institute) produktom, które powstają w poszanowaniu środowiska i ludzkiej pracy. Można go znaleźć na żywności, kosmetykach, detergentach, tekstyliach, meblach, materiałach budowlanych czy usługach (np. turystyka).
Aby produkt otrzymał oznaczenie ekologiczne ICEA musi spełniać wymagania:
• produkt może zawierać tylko certyfikowane ekologiczne składniki;
• zakaz stosowania konserwantów, sztucznych barwników, stabilizatorów, szkodliwych substancji chemicznych oraz organizmów genetycznie modyfikowanych;
• zakaz radioaktywnego naświetlania (stosowanego w celach sterylizacji produktu);
• zakaz testowania składników i produktów gotowych na zwierzętach;
• zakaz stosowania jakichkolwiek produktów odzwierzęcych, produkt musi być w 100% wegański;
• kosmetyki muszą być bezpieczne dla alergików i osób z wrażliwą skórą;
• opakowania muszą być ekologiczne i podlegać recyklingowi;
• konsument musi uzyskać całkowitą i przejrzystą informację dotyczącą użytych składników i całości etapów produkcji, aż do produktu finalnego.
Ponadto ICEA prowadzi działalność badawczo-rozwojową,
by promować innowacje ekologiczne oraz współpracuje aktywnie z międzynarodowymi firmami. Organizuje imprezy i kampanie, które mają podnosić świadomość w zakresie środowiska i ekologii.
ECO GARANTIE (Belgia)
Znak ekologiczny dla środków do prania, środków czystości i środków do pielęgnacji ciała. Symbol ten informuje konsumenta, że produkt jest ekologiczny, bezpieczny i trwały zgodnie z wymogami belgijskiego instytutu certyfikującego. Certyfikat Ecogarantie przyznawany jest produktom, których proces powstawania nie burzy równowagi biologicznej między ludźmi, roślinami i zwierzętami, uwzględniając przy tym kryteria jakościowe i ekonomiczne. Wymagania standardu:
• surowce tylko naturalne, oparte na roślinach (w miarę możliwości z kontrolowanych upraw ekologicznych);
• bez składników petrochemicznych;
• zakaz stosowania składników GMO oraz testowania składników i wyrobów gotowych na zwierzętach;
• procesy produkcyjne muszą być przyjazne dla środowiska;
• produkty muszą gwarantować dobrą biodegradowalność, brak toksyczności dla organizmów wodnych, minimalny wpływ na środowisko.
SYMBOL NATURE (Belgia)
Certyfikat NaTrue nadawany jest naturalnym i ekologicznym kosmetykom przez Europejskie Ugrupowanie Interesów Producentów Kosmetyków Naturalnych i Organicznych NaTrue założone w Brukseli. Wymagania:
• surowce użyte do produkcji muszą być naturalne lub organiczne;
• produkty muszą być przyjazne dla środowiska;
• opakowanie produktu musi podlegać recyklingowi;
• produkt nie może być testowany na zwierzętach;
• zakaz stosowania substancji ropopochodnych (parafiny, wazeliny, silikonów), organizmów genetycznie modyfikowanych, surowców z martwych zwierząt, syntetycznych barwników, aromatów oraz konserwantów.
Certyfikat NaTrue posiada trzy poziomy, dla których zostały opracowane szczegółowe kryteria. By ułatwić identyfikację, poziomy te zostały oznaczone gwiazdkami.
* jedna gwiazdka – kosmetyki naturalne: w składzie kosmetyku znajduje się woda, surowce naturalne, identyczne z naturalnymi.
** dwie gwiazdki – kosmetyki naturalne z częścią organiczną: w składzie kosmetyków, oprócz wody, surowców naturalnych, identycznych z naturalnymi, musi być min. 15 % substancji naturalnych, nie modyfikowanych chemicznie oraz co najmniej 70 % substancji naturalnych musi pochodzić z kontrolowanego rolnictwa ekologicznego i/lub z kontrolowanego dzikiego zbioru.
*** trzy gwiazdki - kosmetyki ekologiczne: 95% naturalnych składników musi pochodzić z kontrolowanej ekologicznej produkcji – te produkty są prawdziwymi ekologicznymi kosmetykami. Tylko niektóre produkty spełniają te wymagania np. olejki do kąpieli.
NCCO (Niemcy)
Znak ekologiczny Certified Natural Cosmetics przyznawany jest przez niemiecką jednostkę certyfikującą. Symbol ekologiczny mogą otrzymać kosmetyki ekologiczne i naturalne, które powstały bez użycia konserwantów oraz przy maksymalnym udziale składników organicznych. Kosmetyk, aby pozytywnie przejść proces certyfikacji musi spełnić poniższe warunki:
• surowce roślinne muszą pochodzić z upraw ekologicznych lub dzikich zbiorów;
• nie może zawierać syntetycznych barwników, syntetycznych substancji zapachowych, konserwantów, silikonów, pochodnych przetwórstwa ropy naftowej tj. parafiny, wazeliny, olejów mineralnych;
• nie może być testowany na zwierzętach, ani nie może zawierać surowców pochodzących z martwych zwierząt;
• do stabilizacji olejów roślinnych może być zastosowana naturalna witamina E pochodzenia roślinnego;
• nie może zawierać surowców modyfikowanych genetycznie;
• nie może podlegać promieniowaniu radioaktywnemu;
• nie może zawierać składników powstałych z zastosowania nanotechnologii;
• warunkowo dopuszczone jest stosowanie składników mineralnych, takich jak gliny, minerały i sole.
W celu ujednolicenia oznaczeń na potrzeby rynku międzynarodowego – szczególnie istotnego dla firm nastawionych na eksport, europejskie stowarzyszenia: BDIH (Niemcy), EcoCert (Francja), ICEA (Włochy) i Soil Association (Wielka Brytania) uzgodniły wymagania i stworzyły uznawany na rynku globalnym standard COSMOS (skrót od Cosmetic Organic Standard). Twórcy standardu utworzyli międzynarodowe stowarzyszenie Cosmos Standard AISBL (Association Internationale Sans But Lucratif). Norma COSMOS dotyczy produktów kosmetycznych sprzedawanych jako ekologiczne lub naturalne. Wyróżniamy dwa rodzaje certyfikatu COSMOS - standard:
COSMOS ORGANIC – produkty oznaczone tym znakiem dają gwarancję, że do ich wyprodukowania zostało użyte minimum 95% składników organicznych.
COSMOS NATURAL – odnosi się do kosmetyków naturalnych, w tym przypadku do produkcji kosmetyków użyto wyłącznie składników pochodzenia naturalnego, bez określenia minimalnej normy. Jeśli zawartość składników z roślin organicznych przekracza jednak 95%, produkty mogą otrzymać oznaczenie Cosmos Organic.
Standard obejmuje wszystkie aspekty pozyskiwania, wytwarzania, wprowadzania do obrotu i kontroli produktów kosmetycznych. Główne zasady to:
• promocja produktów z rolnictwa ekologicznego;
• zakaz testowania składników i produktów gotowych na zwierzętach;
• zakaz używania parabenów i ftalanów, syntetycznych barwników i substancji zapachowych;
• korzystanie z zasobów naturalnych w sposób odpowiedzialny i z poszanowaniem środowiska naturalnego;
• rozwijanie koncepcji „zielonej chemii” (przeprowadzanie procesów chemicznych w taki sposób, aby ograniczyć użycie i powstawanie szkodliwych substancji);
• opakowania muszą być przyjazne dla środowiska;
• aromaty i barwniki tylko naturalne pochodzenia roślinnego;
• składniki mineralne muszą być pochodzenia naturalnego i mogą być modyfikowane tylko za pomocą prostych reakcji chemicznych;
• woda, jako bardzo ważny składnik, musi spełniać normy higieniczne, jej jakość musi być kontrolowana;
• lista środków konserwujących i niektórych innych składników bardzo ograniczona, niektóre składniki są tymczasowo dozwolone i podlegają regularnym przeglądom. Firmy muszą dodatkowo posiadać plan ochrony środowiska i gospodarki odpadami dla swoich fabryk. Z dniem 1 stycznia 2019 r. wejdzie nowe wymaganie standardu, dotyczące stosowania zrównoważonego oleju palmowego i jego pochodnych.
NORMA ISO 9001
Norma opisuje wymagania dotyczące systemu zarządzania jakością, gdy organizacja potrzebuje wykazać zdolność do ciągłego dostarczania wyrobu lub usługi spełniającego wymagania klienta i dąży do zwiększania zadowolenia klienta. ISO 9001 obejmuje m.in. nastawienie na jakość, orientację na klienta, jego wymagania i potrzeby, daje gwarancję, że produkt oznaczony tym znakiem charakteryzuje się wysoką, powtarzalną jakością. Jest to system dobrowolny.
NORMA ISO 14001
Jest to system zarządzania środowiskowego, również wdrażany dobrowolnie przez producentów. Wspomaga działania związane z ochroną środowiska. System zarządzania środowiskowego ISO 14001 to odpowiedź na wyzwania nowoczesnego świata i ekologii. Obejmuje:
• redukcję emisji, odpadów oraz ścieków;
• zmniejszenie kosztów związanych z ograniczeniem zużycia energii, zmniejszenie liczby odpadów;
• ograniczenie wystąpienia ryzyka sytuacji kryzysowych;
• pełne dostosowanie firmy do obowiązujących w zakresie środowiska naturalnego przepisów prawnych;
• promocję świadomości ekologicznej wśród pracowników;
• poprawę wizerunku firmy wśród partnerów biznesowych i opinii publicznej;
• realizację własnych celów środowiskowych;
• powtarzalną jakością.
INNE OZNACZENIA CERTYFIKATY, STOWARZYSZENIA :
ECOLABEL
To jedno z najpopularniejszych oznakowań na rynku europejskim. Znak „unijnej stokrotki” przyznawany jest wyrobom przyjaznym dla środowiska, spełniającym wysokie standardy jakościowe i zdrowotne. Tak oznakowane produkty spełniają rygorystyczne kryteria środowiskowe, czyli m.in. zastępowanie substancji niebezpiecznych bezpieczniejszymi, ograniczenie wpływu na środowisko poprzez recykling, ograniczenie badań na zwierzętach. Wszystkie produkty i usługi muszą zostać tak zaprojektowane, aby ich główne oddziaływanie na środowisko było ograniczone do minimum przez cały cykl życia. Dotyczy to każdego etapu, od wydobycia surowców po produkcję, pakowanie i transport, aż do sposobu wykorzystania i utylizacji. Eco label możemy spotkać m.in. na środkach higieny osobistej, detergentach, ubraniach.
VEGAN
Symbolem ekologicznym Vegan mogą zostać oznaczone produkty spożywcze, kosmetyki, środki czystości i usługi. Aby na produkcie pojawił się symbol VEGAN, musi on spełniać wymagania:
• produkt nie może zawierać żadnych składników pochodzenia zwierzęcego lub odzwierzęcego (dotyczy to surowców, procesu produkcji i produktu końcowego);
• produkt nie może być testowany na zwierzętach;
• produkt musi być wolny od składników roślinnych, które pochodzą z upraw genetycznie modyfikowanych.
Oeko-Tex® STANDARD 100
Znak ekologiczny - Oeko-Tex® Standard 100 przyznawany jest wyrobom włókienniczym, które nie zawierają substancji szkodliwych dla zdrowia człowieka. Standard przyznawany jest przez członków Międzynarodowego Stowarzyszenie na Rzecz Badań i Rozwoju Ekologii Wyrobów Włókienniczych Öko-Tex (Gemeinschaft für Forschung und Prüfung auf dem Gebiet der Textilökologie). Ustalono ponad 100 kryteriów badawczych, które muszą być uwzględnione, by produkt tekstylny został uznany za bezpieczny zgodnie z normami Oeko-Tex® Standard 100, m.in. tekstylia takie muszą być pozbawione m.in. pestycydów, chlorofenoli, formaldehydu, barwników alergizujących, zabronionych barwników azowych i ekstrahowalnych metali ciężkich. Produkty takie muszą być przebadane na każdym etapie produkcji. Dotyczy to także wszystkich elementów, które składają się na produkt (tkanina, guziki, nić).
FSC
Znak ekologiczny FSC (Forest Stewardship Council) informuje, że drewno, z którego zrobiony jest dany produkt pochodzi z obszarów leśnych zarządzanych ekologicznymi zasadami, chroniących kluczowe siedliska roślin i zwierząt. Surowym przepisom podlega też obróbka drewna, dzięki czemu można mieć pewność, że drewno posiadające znak ekologiczny FSC nie będzie wymieszane z drewnem z innych źródeł. Logo FSC jest przyznawane zakładom leśnym, które nie uprawiają gospodarki rabunkowej, dbają o utrzymanie lasów, cechują się zrównoważonym gospodarowaniem zasobami leśnymi.
BIO C.E.Q
Jest to innowacyjny standard, nadawany m.in. detergentom. Zajmuje się aspektami etycznymi, toksykologicznymi, środowiskowymi i chemicznymi. Bio C.E.Q. narzuca bezwzględny brak, bez odstępstwa, jakiegokolwiek składnika pochodzącego ze zwierząt, nie rozróżniając między bezpośrednim a pośrednim wykorzystaniem. Wymaga to uzyskania dodatkowego certyfikatu dotyczącego braku testów na zwierzętach, zarówno na poziomie składników, jak i gotowego produktu. Produkty oznakowane Bio C.E.Q. nie zawierają też fosforanów i środków konserwujących.
SYMBOLE OZNACZAJĄCE NAGRODY OTRZYMYWANE PRZEZ PRODUCENTÓW :
MOTHER & BABY GOLD
Nagroda Green Brand przyznawana jest firmom, które podejmują działania mające na celu ochronę przyrody i praktykują zrównoważony rozwój. Zielone marki wykorzystują alternatywne źródła energii i unikają emisji CO2, odpadów oraz zanieczyszczeń. Głównym celem uhonorowanych firm jest zachowanie zasobów naturalnych i ochrona naturalnych siedlisk na naszej planecie. Przykładem jest marka Almawin.
GREEN BRAND
ÖKO TEST
Znak nadawany jest przez niemiecką organizację, testującą kosmetyki pod kątem substancji szkodliwych i rakotwórczych. Oprócz kosmetyków, w niezależnych laboratoriach, testowane są również proszki do prania, pościel, zabawki, żywność oraz akcesoria dla niemowląt. Znak umieszczany jest na produktach, które spełniają surowe normy i przeszły pozytywnie testy, a głównym kryterium jest zdrowie konsumentów. Znak ÖKO TEST jest gwarancją, że produkt jest naturalny, bezpieczny i nie zawiera szkodliwych substancji.
INNE ZNAKI INFORMACYJNE :
MADE WITH CERTIFIED ORGANIC INGREDIENTS
Wyprodukowano z certyfikowanych składników ekologicznych”. Produkt oznakowany „made with organic” musi zawierać przynajmniej 70% składników ekologicznych, jednak dla pozostałych 30% też przyjęto dodatkowe kryteria, m.in. zakaz testów na zwierzętach
NO SLS , SLES, NIE ZAWIERA SLS, SLES
SLS (Sodium Lauryl Sulfate), SLES (Sodium Laureth Sulfate), składniki te wykazują działanie drażniące i wysuszające skórę, ale są bezpieczne w produktach do spłukiwania (np. żele, mydła, szampony), gdzie czas kontaktu ze skórą jest znacznie ograniczony, tak więc prawdopodobieństwo wnikania jest bardzo niskie.
NO PARABENS, PARABEN FREE, NIE ZAWIERA PARABENÓW
Parabeny to środki konserwujące, które przedłużają trwałość kosmetyków. Należą do nich m.in. Methylparaben, Ethylparaben, Propylparaben, Butylparaben. Najczęściej występują w kremach i balsamach do ciała.
PRZYJAZNY DLA SKÓRY, TESTOWANY DERMATOLOGICZNIE
Kosmetyk przed wprowadzeniem do obrotu został poddany określonym testom, w celu wykluczenia przykrych następstw zdrowotnych, najczęściej o charakterze alergicznym. Oznacza to, że kosmetyk został przebadany pod względem dermatologicznym i podczas badania nie wykazał właściwości drażniących, ani uczulających. Takie kosmetyki są nie tylko przyjazne skórze, ale dzięki technologii ich produkcji – bardziej skuteczne. Zawierają cząstki substancji aktywnych na tyle małe, by mogły pokonać barierę naskórka i pobudzić procesy odnowy w głębszych warstwach skóry. Ich działanie koncentruje się na przywróceniu równowagi w skórze i wsparciu jej naturalnych funkcji oraz regeneracji. W praktyce każdy lub prawie każdy kosmetyk jest poddawany takim badaniom.
PIKTOGRAMY :
SYMBOL PAO
Symbol PAO (Period After Opening), nazywany symbolem otwartego słoiczka informuje, jak długo można używać kosmetyku po otwarciu, czyli okres (podany w miesiącach) bezpiecznego stosowania kosmetyku, licząc od jego pierwszego użycia. Symbol PAO umieszcza się najczęściej na opakowaniach kosmetyków o trwałości powyżej 30 miesięcy. Wówczas, producent nie musi umieszczać na opakowaniu daty minimalnej trwałości, ale musi umieścić znak PAO.
ZNAK DBAJ O CZYSTOŚĆ
Symbol ten oznacza, że opakowanie powinno trafić do kosza na odpady.
ZNAK OTWARTEJ KSIĄŻKI
Symbol taki oznacza, że do opakowania dołączona jest ulotka informacyjna, która zawiera ważne informacje o składzie kosmetyku i ostrzeżenia związane z jego stosowaniem.
ODZYSK I RECYCLING
Opakowanie nadaje się do recyklingu.
PRZYGLĄDAJMY SIĘ ETYKIETOM
Oznaczenia, o których piszemy, możemy znaleźć na kosmetykach i środkach czystości, które znajdziemy na półkach specjalistycznych sklepów ekologicznych, pamiętajmy jednak, że w przeciwieństwie do zielonego listka UE, niekiedy nawet w obrębie tej samej marki wyżej wymienione symbole mogą się różnić kolorem, czy tłem. O ile logotypy certyfikatów są charakterystyczne i w produktach różnych firm modyfikacje będą delikatne, to znaki pełniące funkcje czysto informacyjne mogą się znacząco różnić i być charakterystyczne dla każdej marki.
Sylwia Kaczmarek
Aby dodać komentarze
musisz być zalogowany.